Cmee Play G5 Pro

Cmee Support

Vad behöver du hjälp med?

Snabbknappar

Vanliga Frågor

Hitta svaret genom att klicka på frågans +-tecken

Det tutar upptagen när jag ringer klockan

  • Klockan kan ta emot samtal från alla nummer. Vill man blockera okända nummer kan man göra det i appen under meny ”Blockera okända nummer”. I det fall du aktiverat denna funktion kommer klockan att spärra nummer och det blir upptaget i uppringarens telefon. Notera att klockan ENDAST tar emot nummer i klockans telefonbok när detta val är aktiverat.
  1. Tänk på att lägga till eventuella jobbnummer, växelnummer om du ringer ut från en företagstelefon där det till exempel visas växelnummer istället för själva mobilnumret. 
  2. Det finns fall där klockans släppt igenom nummer och det kan bero på olika saker att simkortet i klockan inte har aktiv nummerpresentation från operatören. Andra tekniska omständigheter kring operatörens funktion och uppringarens nummervisning. Vi kan aldrig helt garantera att klockan alltid spärrar alla nummer. Om ni är extra rädda om att inte klockan ska nås då rekommenderar vi  ej sökbart nummer hos operatören. Lämna ALDRIG ut klockans mobilnummer.

Klockan visar "fel position"?

Vår GPS klocka använder tre olika sätt att erhålla position. GPS signal, Wi-Fi samt i vissa fall mobilmaster. GPS-täckning finns inte överallt – inomhus eller under tak till exempel. Då använder klockan närmsta Wi-Fi. Då kan de förekomma en avvikelse med positioneringen, klockan anger vart den hämtar sin närmsta WiFi signal. Den kan finnas på en annan adress än klockans fysiska position. Hittar inte klockan varken GPS eller WiFi kommer den triangulera via operatörens mobilmaster (LBS). Där är avvikelsen ganska stor då masterna kan stå flera kilometer från klockans aktuella plats. När det gäller GPS-signal är den ungefär 5-15 meter.
 
Förutsättningar för att klockan ska spåras med GPS är att klockan är i rörelse för aktivering av GPS mottagaren. Ligger klockan stilla eller är inomhus kommer den inte att visa GPS. Den erhåller då sin plats via WiFi. De olika alternativen kommer att visas i appen om klockan spårar via GPS, WiFi eller LBS. Visar klockan WiFi eller LBS i appen behöver du vara medveten om att platsen kan avvika. 
 

Videosamtal fungerar ej?

  1. För att videosamtal ska fungera behöver du säkerställa att det finns gott om surf på SIM-kortet du använder i klockan. 
  2. Vidare behöver både klocka och telefonen med Safekidappen ha god täckning.
  3. Ibland kan det förekomma fördröjning med bilden och det beror oftast på ovanstående problem att tillräcklig täckning saknas.

Kan jag se vem som ringt?

I klockans meny finns en funktion vid namn ”Historik” klicka på den menyn och sedan får du upp information kring alla inkommande, utgående, missade samtal 

Dålig batteritid?

Ladda klockan helt fullt under natten se till att den är fullt laddad inför dagen. Beroende på olika faktorer till exempel antal samtal, videosamtal, SMS och användning överlag kan batteritiden påverkas.
 
Ytterligare faktorer där batteritiden påverkar är stegräknare, utomhustemperatur, uppdateringsfrekvens (kan ställas om i appens meny), ålder på klockan, antal uppladdningar totalt sett över tid. Tänk på att batteri är en förbrukningsvara och dess effekt kommer på sikt att försämras. 
 
 

Armbandet har gått sönder, vad gör jag?

Armbandet på en klocka är förbrukningsvara. Har det gått sönder behöver du kontakta ditt inköpsställe. Du kan även hitta andra armband hos välsorterade urmakare. Cmee Play Pro G5 använder standardbredd för armbandet. 

Hur fungerar SMS till klockan?

SMS kan skickas till klockans mobilnummer från valfritt nummer. Cmee Play Pro G5 har även inbyggt mindre tangentbord där man kan svara tillbaka med SMS. Tänk på att klockan inte spärrar inkommande SMS. Däremot kan alla SMS visas i appen Safekid. Trygghet för föräldrarna att hålla koll på vad som dyker in och skickas med SMS.

Visas tiden i klassläge?

Ja, barnet kan se klockan när den är i stör ej läge (klasstid). Se bild nedan för referens.