Service

Vi gör allt för att vi kan för att du ska få så bra hjälp som möjligt. Vänligen fyll i guiden nedan för snabbast hjälp. Läs gärna vanliga frågor och svar nedan innan du fyller i guiden.
Slice 1Created with Sketch.

Vanliga Frågor

Hitta svaret genom att klicka på frågans +-tecken

Klocka offline

Det finns ett antal faktorer du kan kontrollera om klockan inte är online i appen även om den är inlagd och synkad med appen.

  1. Kontrollera att du har täckning med att ringa till klockans mobilnummer
  2. Starta om klockan MED SIM-kort isatt om den inte känner av SIM-kortet.
  3. Datatrafik på ditt SIM-kort. (Vid kontantkort MÅSTE du ha en prisplan med surf om minst 0,5GB) Samma gäller för abonnemang. En del operatörer vill att du laddar ditt kontantkort varje månad för att surfen ska vara aktiv ÄVEN om du har sparat saldo.
  4. SIM-kort för ”vanlig mobiltelefon” inga tvillingkort, extra användare, familjelösningar fungerar i någon GPS klocka för barn

Har du gjort detta men ändå inte får den online, kontrollera avsnittet under denna flik om APN inställningar

APN inställningar vid ej online

Alla operatörer har en egen APN (Access point name) samt MMC och MNC kod beroende på land. Ibland kan denna adress och kod behöva läggas in manuellt om den inte finns sparad i klockans mjukvara med att skicka ett SMS till klockans mobilnummer. Se nedan SMS att skicka till klockan för våra större operatörer. Vänta i några minuter efter du skickat SMS och kontrollera om klockan går online.

Cmee Playtime/Cmee Play Pro G5

Sverige

Operatör       APN (SMS till klockan)
Tre          pw,123456,apn,data.tre.se,,,24002#
Telia        pw,123456,apn,online.telia.se,,,24001#
Telenor    pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Tele2       pw,123456,apn,internet.tele2.se,,,24007#
Vimla      pw,123456,apn,internet,,,24006#
Fello        pw,123456,apn,online.telia.se,,,24099#
Hallon      pw,123456,apn,data.tre.se,,,24012#
Chili        pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Karma      pw,123456,apn,services.telenor.se,,,240299#
Lyca         pw,123456,apn,data.lycamobile.se,,,24012#
Verbal      pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Spring      pw,123456,apn,data.springmobil.se,,,24010#
Halebop   pw,123456,apn,halebop.telia.se,,,24001#

Norge

ICE         pw,123456,apn,ice.net,,,24208#
ICE         pw,123456,apn,internet,,,47002#
Lyca        pw,123456,apn,data.lyca-mobile.no,,,24201#
Telia        pw,123456,apn,internet,,,47002#
Onecall   pw,123456,apn,internet,,,24205#
Talkmore  pw,123456,apn,telenor.smart.no,,,24201#

Danmark

Telenor     pw,123456,apn,internet,,,23802#
CBB         pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore    pw,123456,apn,internet,,,23801#
Greentel   pw,123456,apn,websp,,,23820#
Oister       pw,123456,apn,data.tre.dk,,,23801#
TDC         pw,123456,apn,internet,,,23801#
Telia         pw,123456,apn,www.internet.mtelia.dk,,,23820#
Lyca         pw,123456,apn,data.lycamobile.dk,,,23812#
Lebara     pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore    pw,123456,apn,internet,,,23801#

Finland

Telia       pw,123456,apn,internet,,,24491#
Elisa       pw,123456,apn,internet,,,24405#
DNA      pw,123456,apn,internet,,,24412#
Moi        pw,123456,apn,data.moimobile.fi,,,24412#
Alcom    pw,123456,apn,internet,,,24414#

Det tutar upptagen när jag ringer klockan

  • Klockan kan ta emot samtal från alla nummer. Vill man blockera okända nummer kan man göra det i appen under meny ”Blockera okända nummer”. I det fall du aktiverat denna funktion kommer klockan att spärra nummer och det blir upptaget i uppringarens telefon. Notera att klockan ENDAST tar emot nummer i klockans telefonbok när detta val är aktiverat.
  1. Tänk på att lägga till eventuella jobbnummer, växelnummer om du ringer ut från en företagstelefon där det till exempel visas växelnummer istället för själva mobilnumret.
  2. Det finns fall där klockans släppt igenom nummer och det kan bero på olika saker att simkortet i klockan inte har aktiv nummerpresentation från operatören. Andra tekniska omständigheter kring operatörens funktion och uppringarens nummervisning. Vi kan aldrig helt garantera att klockan alltid spärrar alla nummer. Om ni är extra rädda om att inte klockan ska nås då rekommenderar vi ej sökbart nummer hos operatören. Lämna ALDRIG ut klockans mobilnummer.

Klockan visar "fel" position

Vår GPS klocka använder tre olika sätt att erhålla position.
 
GPS signal, Wi-Fi samt i vissa fall mobilmaster. GPS-täckning finns inte överallt – inomhus eller under tak till exempel. Då använder klockan närmsta Wi-Fi.
 
Vid WiFi kan det förekomma en avvikelse med positioneringen, klockan anger vart den hämtar sin närmsta WiFi signal. Den kan finnas på en annan adress än klockans fysiska position.
 
Hittar inte klockan varken GPS eller WiFi kommer den triangulera via operatörens mobilmaster (LBS). Där är avvikelsen ganska stor då masterna kan stå flera kilometer från klockans aktuella plats. När det gäller GPS-signal är den ungefär 5-15 meters noggrannhet.
 
Förutsättningar för att klockan ska spåras med GPS är att klockan är i rörelse för aktivering av GPS mottagaren. Ligger klockan stilla eller är inomhus kommer den inte att visa GPS. Den erhåller då sin plats via WiFi. De olika alternativen kommer att visas i appen om klockan spårar via GPS, WiFi eller LBS. Visar klockan WiFi eller LBS i appen behöver du vara medveten om att platsen kan avvika. 

Kartan syns inte i Cmee Online Android. Vad gör jag?

  1. Klicka på mitt konto.
  2. Välj karta 
  3. Välj Google Maps

SIM-kort och operatör?

Du kan använda abonnemang eller kontantkort i klockan. Det VIKTIGA är att SIM-kortet i klockan har en abonnemangsform där surf ingår om minst 0,5 GB. Detta gäller även kontantkort. Utan data eller tomt saldo kommer klockan INTE att fungera.

Operatörer vi rekommenderar är följande:

Sverige          Norge          Finland            Danmark

Verbal              Telenor          Elisa                    Telenor

Telenor            Telia               Telia                    CBB

Telia                 Onecall          DNA                    Oister

Tele2                Talkmore                                   Tre

Halebop                                                               Telmore

Armbandet har gått sönder, vad gör jag?

Armbandet på en klocka är förbrukningsvara, har det gått sönder behöver du kontakta ditt inköpsställe.

Hur fungerar SMS till klockan?

  • Cmee Playtime har inget stöd för SMS.
  • Cmee Play kan ta emot SMS, inte skicka SMS. 
  • Cmee Play Pro G5 kan skicka och ta emot SMS med full funktion.

Kan jag se vem som ringt?

  • Cmee Play/Playtime har inget stöd för denna funktion
  • Cmee Play Pro G5 klickar du på ikonen ”Historik” i klockans meny och all information kring inkommande, utgående och missade samtal visas.

Karta visas ej i Cmee Online (Android)

  1. Klicka på mitt konto.
  2. Välj karta 
  3. Välj Google Maps
Fyll i så noga du kan för att få snabbare service

SERVICE OCH REPARATION AV DIN KLOCKA

7%
Klockans logik är att endast ta emot samtal från de numren inlagda i klockans telefonbok. Övriga nummer kommer att blockeras på det sättet att det tutar upptaget i uppringarens telefon och samtalet kopplas ej fram.  I Appens meny kan du styra om du vill blockera "oönskade nummer. Det gör du via Meny>Inställningar >Blockera oönskade samtal där du kan slå av eller på funktionen.
För att montera ur SIM-kortet behöver du använda verktyget och vara försiktig. Luckan sitter tight i klockans kropp för att den ska sydda mot vatten. Se video hur man tar ut luckan och var försiktig. Om olyckan är framme vi demontering har vi extra luckor som reservdel. Tänk på att garanti inte täcker yttre åverkan. Använd ditt finger som stöd under verktyget när du demonterar släden enligt bild.
Under förutsättning att klockan är i rörelse till exempel på barnets arm, att klockan inte befinner sig inomhus, under tak och du får ändå ingen GPS-position i appen vid utomhusbruk? Fabriksåterställ klockan och det kan lösa problemet. Detta gäller endast i Cmee Online Appen:
  1. Klicka i appen på ikonen ”Meny”
  2. Gå till ”Inställningar”
  3. Klicka på ”Fabriksåterställ klockan”
  4. Klicka på ”OK”
Under förutsättning att klockan är i rörelse till exempel på barnets arm, att klockan inte befinner sig inomhus, under tak och du får ändå ingen GPS-position i appen vid utomhusbruk?

Fabriksåterställ klockan och det kan lösa problemet.

Detta gäller endast i Cmee Online Appen:

  1. Klicka i appen på ikonen ”Meny”

  2. Gå till ”Inställningar”

  3. Klicka på ”Fabriksåterställ klockan”

  4. Klicka på ”OK”

Under förutsättning att klockan är i rörelse till exempel på barnets arm, att klockan inte befinner sig inomhus, under tak och du får ändå ingen GPS-position i appen vid utomhusbruk?

Fabriksåterställ klockan och det kan lösa problemet.

Detta gäller endast i Cmee Online Appen:

  1. Klicka i appen på ikonen ”Meny”

  2. Gå till ”Inställningar”

  3. Klicka på ”Fabriksåterställ klockan”

  4. Klicka på ”OK”

Tips: Första gången klockan ska aktivera GPS behöver den vara i rörelse när man klickar på ”Hämta position”. ”Skaka” klockan tills att ikonen för GPS blir ifylld. Kan ta cirka 5-15 minuter första gången klockan tas i bruk. Fungerar inte detta kalibrera GPS enligt följande. VIKIGT ATT VARA UTOMHUS MED KLOCKAN!

1. Klicka på ikonen inställningar

2. Klicka på information

3. Klicka 7 gånger på textinformationen om klockan

4. Klicka på ikonen ”singel”

5. Klicka på ikonen ”GPS”

6. Klockan söker efter satteliter låt den söka tills den hittat flera stycken! 2-5 min.

7. Klicka sedan i appen på ”Position” efter en stund kommer GPS att visas.
  1. Klicka på mitt konto.
  2. Välj karta
  3. Välj Google Maps
Cmee 1C, Cmee Play och Playtime har denna funktion. Cmee 2C har inte har vibration.
Armbandet på klockan är förbrukningsvara. Det faller normalt inte under garantin. Kontakta din återförsäljare.
Batteritiden som är specificerad är under optimala förhållanden. Vid normala förhållanden bör klockans batteritid hålla minst en dag. Ta gärna för vana att ladda klockan varje dag. Faktorer som påverkar klockans batteritid: 
  • Yttertemperatur 
  • Antal samtalsminuter
  • Hur ofta du söker klockans position via GPS
  • Bristande eller varierande mobiltäckning. Överväg byta operatör.
  • Antal uppladdningar.
  • Batteriets livslängd ( 6 månaders garanti)
  • Hur ofta klockan tänds upp 

Åtgärderna för felmeddelandet OFFLINE skiljer sig något beroende på klockmodell. Börja med att välja din klockmodell nedan.

Först och främst behöver du kontrollera nedanstående två punkter.

  1. Du måste ha ett aktivt sim-kort med inaktiverad PINKOD
  2. Du måste ha ett aktivt SIM-kort med SURF / DATASALDO

APN GUIDE FÖR CMEE 1C, CMEE 2C 

(Inga APN inställningar behövs för Cmee 4G Sport eller CMEEPLAY) 

För Klockormodellerna CMEE 1C, CMEE 2C  behöver du ha rätt APN inställningar för just den operatören som man har valt. Har man valt Telia eller annan operatör som nyttjar Telias nät så finns korrekt inställningar i klockan från fabrik. För annan operatör behöver man skicka efter inställningarna. Välj din operatör bland flikarna och följ instruktionerna nedan. 

Comviq eller Tele2
Telenor
Vimla
Övriga
IP-adress

Comviq eller Tele2 

1. Starta klockan efter SIM-kort är monterat i klockan. 

2. Skicka nedanstående text i ett sms från valfri mobiltelefon till klockans SIM-kort. Obs! Olika text beroende på vilken operatör som finns i klockan samt vilken modell av klocka. Har du en iPhone kan du behöva stänga av iMessage innan du skickar meddelandet. 

4. Klockan kommer att skicka ett autosvar tillbaka. När du mottagit meddelandet så startar du om klockan. Sedan ska klockan vara Online! 

Cmee 2C V2: pw,100712,apn,internet.tele2.se,,,24007# 

Cmee 1C och Cmee 2C V1: pw,100711,apn,internet.tele2.se,,,24007#

Telenor

1. Starta klockan efter SIM-kort är monterat i klockan. 

2. Skicka nedanstående text i ett sms från valfri mobiltelefon till klockans SIM-kort. Obs! Olika text beroende på vilken operatör som finns i klockan samt vilken modell av klocka. Har du en iPhone kan du behöva stänga av iMessage innan du skickar meddelandet. 

4. Klockan kommer att skicka ett autosvar tillbaka. När du mottagit meddelandet så startar du om klockan. Sedan ska klockan vara Online! 

Cmee 2C V2: pw,100712,apn,services.telenor.se,,,24008# 

Cmee 1C och Cmee 2C V1: pw,100711,apn,services.telenor.se,,,24008# 

Vimla

1. Starta klockan efter SIM-kort är monterat i klockan. 

2. Skicka nedanstående text i ett sms från valfri mobiltelefon till klockans SIM-kort. Obs! Olika text beroende på vilken operatör som finns i klockan samt vilken modell av klocka. Har du en iPhone kan du behöva stänga av iMessage innan du skickar meddelandet. 

4. Klockan kommer att skicka ett autosvar tillbaka. När du mottagit meddelandet så startar du om klockan. Sedan ska klockan vara Online! 

Cmee 2C V2: pw,100712,apn,internet,,,24006# 

Cmee 1C och Cmee 2C V1: pw,100711,apn,internet,,,24006# 

Övriga

Kontakta operatören för att ta reda på APN-adress, MCC och MNC. 

Byt sedan enligt följande där APN, MCC och MNC ersätts av de uppgifter som du har fått från operatören. 

Cmee 2C V2: pw,100712,apn,APN,,,MCC,MNC# 

Cmee 1C och Cmee 2C V1: pw,100711,apn,APN,,,MCC,MNC# 

Efter att du har angivit APN-adress och klockan är fortfarande OFFLINE så bör du kontrollera att klockans mjukvara har korrekt IP-adress

Korrekt IP-adress: 85.118.207.41 port 5611 

Så här gör du för att kontrollera klockans IP-adress:

Skicka nedanstående text i ett sms från valfri mobiltelefon till klockans SIM-kort. Obs! Olika text beroende på klockmodell. Har du en iPhone kan du behöva stänga av iMessage innan du skickar meddelandet. 

Kontrollera IP-adress för Cmee 2C V2: pw,123456,ts# 

Kontrollera IP-adress för Cmee 1C eller Cmee 2C V1: pw,100711,ts# 

Kontrollera IP-adress för Cmee 4G Sport: pw,123456,ts# 

Autosvaret från klockan kommer att innehålla flera rader med text, bl.a. IP-adressen. Får du inget svar så är det inget fel på klockan. Kontrollera att det finns pengar på klockans SIM-kort och att du skrivit texten korrekt. Överensstämmer inte IP-adressen enligt ovan så behöver den bytas. Skicka då följande text i ett sms. Invänta autosvar från klockan och starta sedan om den. 

Cmee 2C V2: pw,100712,ip,85.118.207.41,5611# 

Cmee 1C och Cmee 2C V1: pw,100711,ip,85.118.207.41,5611# 

Cmee 4G Sport: pw,100714,ip,85.118.207.41,5611# 

Displayskador täcks inte av garanti. Ej reparerbar. Kontakta din återförsäljare.
TRYCK PÅ KNAPPEN PÅ SIDAN AV KLOCKAN
Starta klockan genom att trycka på sidoknappen. Vänta till Cmee-logo dyker upp och ett ljud spelas. Om klockan inte startar så kan den vara urladdad. Hämta en laddare. Exempelvis en Iphoneladdare. Byt kabeln mot medföljande laddningskabel. Vänta tills klockan är minst 50% laddad.
Kontrollera följande i APP:
  1. Klasstid: Meny > Klasstid. (Är klockan i "Klasstidsläge" så kommer inget ljud ur klockan. )
  2. Ljudlöst: Meny > Inställningar > Ljudinställningar >
Kontrollera följande i Klocka:
  1. Inställningar > Volym
  1. Kontrollera att medföljande laddkabel är korrekt ansluten och inkopplad till ett vägguttag.  
  2. Klockan behöver vara ansluten i minst 30 minuter med en batterisymbol synlig under förloppet. 
  3. Kontrollera att medföljande laddkabel inte är defekt. Finns att köpa som reservdel.
Hur hittar jag ID Nummer / Reg.Code?

Det  finns olika sätt att hitta ID-numret beroende på vilken klockmodell eller Appversion du använder. Välj de alternativ som passar dig bland flikarna nedan.

1. På ID Taggen
2. I Appen
3. I klockan
4. VIA SMS

1. ID Taggen: Numret står bakom REG CODE: på klockans tagg du fick med när du köpte klockan. Har du slängt lappen kan du hitta ID-numret med hjälp av alternativen bakom de övriga flikarna. 

 

A. I Cmee Online Appen (Nya Appen) – klicka på klockans avatar, sedan på QR-kod ikonen uppe i högra hörnet.

B. I Cmee Appen (Gamla appen) – under menyn ”Mina klockor”

3. CmeePlay: Gå i klockans menyer och svep dig fram till QR-kod. Där ser du även ID nummer.

Playtime: Klockans meny > Enhet > ID nummer

5. Skicka SMS till klockans mobilnummer med följande text (den svarar med ditt ID nummer)
För dig med modell Cmee 2C V2. Skicka detta meddelande: pw,123456,ts#
För dig med modell Cmee 1C och 2C. Skicka detta meddelande: pw,100711,ts#

Finns på din orderbekräftelse du fick i samband köp hos din Återförsäljare

Cmee 1 C och Cmee 2C fungerar ej på 3G nätet. Exempelvis TRE, HALLON, CHILLI. För att dessa klockmodeller ska fungera så måste du välja en annan operatör. CmeePlay fungerar med samtliga operatörer. Gå vidare för felsökning.

Cmee 1 C och Cmee 2C fungerar ej på 3G nätet. Exempelvis TRE, HALLON, CHILLI. För att dessa klockmodeller ska fungera så måste du välja en annan operatör.
Kontaktuppgifter
Postadress

Detta är ett val du kan göra för att vi ska kunna snabbt identifiera felet.

Innan du skickar in reklamationen måste du godkänna att du har genomfört rekommenderade åtgärder.